generelle vilkår og betingelser
Generelle vilkår
Artikel 1 – Definitioner
I disse vilkår forstås ved:
Fortrydelsesret: den periode, hvor forbrugeren kan gøre brug af sin fortrydelsesret;
Forbruger: den fysiske person, der ikke handler som led i udøvelsen af erhverv eller virksomhed og indgår en fjernkontrakt med virksomheden;
Dag: kalenderdag;
Løbende kontrakt: en fjernkontrakt om en række produkter og/eller tjenester, hvor leverings- og/eller købsforpligtelsen er spredt over tid;
Varigt medium: ethvert middel, der sætter forbrugeren eller virksomheden i stand til at gemme oplysninger, der er rettet personligt til ham eller hende, på en sådan måde, at oplysningerne kan hentes frem og gengives uændret i fremtiden.
Fortrydelsesret: forbrugerens ret til at ophæve fjernkontrakten inden for fortrydelsesperioden;
Virksomhed: den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester til forbrugere på afstand;
Fjernkontrakt: en kontrakt, hvor virksomheden organiserer et system til fjernsalg af produkter og/eller tjenester, og hvor der anvendes en eller flere metoder til fjernkommunikation frem til indgåelsen af kontrakten;
Metode til fjernkommunikation: en metode, der kan anvendes til at indgå en kontrakt, uden at forbrugeren og virksomheden er til stede i samme rum på samme tid.
Generelle Vilkår: de foreliggende Generelle Vilkår fra virksomheden.
Artikel 2 – Virksomhedens identitet
Firmanavn: Lykke&Linen
CVR-nummer:
Handelsnavn: Lykke&Linen
Momsnummer:
Kundeservice e-mail: info@lykkelinen.dk
Virksomhedsadresse:
Artikel 3 – Anvendelighed
Disse generelle vilkår gælder for alle tilbud fra virksomheden og for alle fjernkontrakter og ordrer mellem virksomhed og forbruger.
Inden fjernkontrakten indgås, gøres teksten i disse generelle vilkår tilgængelig for forbrugeren. Hvis dette ikke er muligt, vil det inden fjernkontrakten indgås blive oplyst, at vilkårene er tilgængelige hos virksomheden, og de vil efter anmodning blive sendt til forbrugeren gratis.
Hvis fjernkontrakten indgås elektronisk, kan teksten i de generelle vilkår gøres tilgængelig for forbrugeren elektronisk, så denne kan gemme dem på et varigt medium. Hvis dette ikke er muligt, vil det inden indgåelsen af kontrakten blive oplyst, hvor de kan findes elektronisk.
For særlige produkt- eller tjenestevilkår gælder samme principper, og i tilfælde af modstrid mellem vilkårene kan forbrugeren altid påberåbe sig den mest favorable bestemmelse.
Hvis en eller flere bestemmelser i disse vilkår på noget tidspunkt bliver helt eller delvist ugyldige, forbliver resten af kontrakten og vilkårene gyldige, og den ugyldige bestemmelse erstattes i fælles overenskomst med en bestemmelse, der så tæt som muligt svarer til den oprindelige hensigt.
Artikel 4 – Tilbuddet
Hvis et tilbud har en begrænset gyldighed eller er underlagt betingelser, vil dette blive tydeligt angivet i tilbuddet.
Tilbuddet er uforpligtende. Virksomheden forbeholder sig retten til at ændre eller justere tilbuddet.
Tilbuddet indeholder en fuldstændig og præcis beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkeligt detaljeret til at give forbrugeren mulighed for korrekt at vurdere tilbuddet. Hvis virksomheden bruger billeder, er disse en troværdig gengivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Åbenlyse fejl eller mangler i tilbuddet er ikke bindende for virksomheden.
Alle billeder, specifikationer og data i tilbuddet er vejledende og kan ikke danne grundlag for erstatning eller ophævelse af kontrakten.
Billeder af produkter er en troværdig gengivelse af de tilbudte produkter. Virksomheden kan ikke garantere, at de viste farver nøjagtigt svarer til de virkelige farver på produkterne.
Hvert tilbud indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at forbrugeren klart kan forstå sine rettigheder og forpligtelser, når de accepterer tilbuddet. Dette gælder især:
-
prisen, eksklusiv eventuelle toldgebyrer og importmoms. Disse yderligere omkostninger er for kundens regning og risiko. Post- eller kurertjenesten vil med hensyn til import anvende den særlige ordning for post- og kurertjenester. Denne ordning gælder, når varerne indføres i det EU-land, der er bestemmelsesstedet, hvilket i dette tilfælde også er gældende. Post- eller kurertjenesten opkræver momsen (eventuelt sammen med de opkrævede toldgebyrer) hos modtageren af varerne;
-
eventuelle forsendelsesomkostninger;
-
hvordan kontrakten indgås, og hvilke handlinger der kræves for dette;
-
hvorvidt fortrydelsesretten gælder;
-
betalingsmetoder, levering og udførelse af kontrakten;
-
acceptfristen for tilbuddet eller den periode, hvor virksomheden garanterer prisen;
-
omkostningerne ved fjernkommunikation, hvis disse er baseret på en anden sats end det normale basistarif;
-
om kontrakten arkiveres, og hvordan den i givet fald kan konsulteres af forbrugeren;
-
hvordan forbrugeren, inden kontraktens indgåelse, kan kontrollere og eventuelt rette de oplysninger, som han har givet i forbindelse med kontrakten;
-
andre sprog, udover dansk, som kontrakten kan indgås på;
-
adfærdskoder, som virksomheden har underlagt sig, og hvordan forbrugeren kan konsultere disse elektronisk; og
-
minimumsvarigheden for fjernkontrakten, hvis det drejer sig om en løbende kontrakt.
Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetyper.
Artikel 5 – Kontrakten
Kontrakten træder i kraft, når forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de gældende betingelser, medmindre andet er angivet i artikel 5, stk. 4.
Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, vil virksomheden straks bekræfte modtagelsen af accepten elektronisk. Indtil modtagelsen er bekræftet af virksomheden, kan forbrugeren annullere kontrakten.
Hvis kontrakten indgås elektronisk, vil virksomheden tage passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre sikkerheden af dataoverførslen og en sikker webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, vil virksomheden tage passende sikkerhedsforanstaltninger.
Virksomheden kan, inden for de lovgivningsmæssige rammer, undersøge, om forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt alle de relevante forhold, der er nødvendige for at vurdere, om en fjernkontrakt kan indgås ansvarligt. Hvis virksomheden på grundlag af denne undersøgelse har god grund til ikke at indgå kontrakten, har den ret til at nægte en ordre eller at knytte særlige betingelser til udførelsen.
Virksomheden vil ved levering af produktet eller tjenesten til forbrugeren levere følgende oplysninger skriftligt eller på en sådan måde, at forbrugeren kan gemme dem på et varigt medium:
- virksomhedens besøgsadresse, hvor forbrugeren kan indgive klager;
- betingelserne for og hvordan forbrugeren kan gøre brug af sin fortrydelsesret, eller en klar meddelelse, hvis fortrydelsesretten er udelukket;
- oplysninger om garantier og efterservice;
- de oplysninger, der er nævnt i artikel 4, stk. 3, medmindre virksomheden allerede har leveret disse oplysninger til forbrugeren inden gennemførelsen af kontrakten;
- kravene for opsigelse af kontrakten, hvis kontrakten har en varighed på mere end et år eller er tidsubestemt.
For løbende kontrakter gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering.
Hver kontrakt indgås under forbehold af, at de relevante produkter er tilgængelige.
Artikel 6 – Fortrydelsesret
Ved køb af produkter har forbrugeren ret til at ophæve kontrakten uden at angive nogen grund inden for en periode på 14 dage. Denne fortrydelsesperiode starter dagen efter, at forbrugeren eller en af forbrugeren udpeget repræsentant har modtaget produktet.
I fortrydelsesperioden skal forbrugeren behandle produktet og emballagen med omhu. Forbrugeren må kun pakke produktet ud eller bruge det i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere, om han ønsker at beholde det. Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, skal produktet returneres til virksomheden med alt medfølgende tilbehør og, hvis det er muligt, i den oprindelige tilstand og emballage, i overensstemmelse med rimelige og klare instruktioner fra virksomheden.
Hvis forbrugeren ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, skal han meddele dette til virksomheden inden for 14 dage efter modtagelsen af produktet. Meddelelsen skal ske skriftligt eller via e-mail. Efter at have meddelt, at han ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, skal forbrugeren returnere produktet inden for 14 dage. Forbrugeren skal kunne bevise, at varerne er blevet sendt retur inden for denne periode, for eksempel ved hjælp af en kvittering for forsendelse.
Hvis forbrugeren ikke har meddelt inden for de i afsnit 2 og 3 nævnte frister, at han ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, eller hvis produktet ikke er returneret til virksomheden, bliver købet en kendsgerning.
Artikel 7 – Omkostninger i tilfælde af fortrydelse
Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, er omkostningerne for returneringen af produktet for forbrugerens regning.
Hvis forbrugeren har betalt et beløb, vil virksomheden refundere dette beløb så hurtigt som muligt og senest 14 dage efter, at virksomheden har modtaget meddelelsen om fortrydelse. Dette forudsætter, at produktet er modtaget af virksomheden, eller at forbrugeren kan fremlægge bevis for, at produktet er blevet returneret fuldstændigt.
Artikel 8 – Udelukkelse af fortrydelsesret
Virksomheden kan udelukke fortrydelsesretten for følgende produkter og tjenester som angivet i afsnit 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten gælder kun, hvis virksomheden tydeligt har angivet dette i tilbuddet eller i det mindste rettidigt inden kontraktens indgåelse.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter:
- der er fremstillet i overensstemmelse med forbrugerens specifikationer;
- der tydeligt er personlige af natur;
- der på grund af deres karakter ikke kan returneres;
- der hurtigt kan forringes eller blive for gamle;
- hvor prisen er afhængig af udsving på det finansielle marked, som virksomheden ikke har indflydelse på;
- for løssalg af aviser og tidsskrifter;
- for lyd- og videooptagelser og computersoftware, hvor forbrugeren har brudt forseglingen;
- for hygiejneprodukter, hvor forbrugeren har brudt forseglingen.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenester:
- vedrørende indkvartering, transport, restaurationsvirksomhed eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode;
- hvor levering med forbrugerens udtrykkelige samtykke er begyndt, før fortrydelsesperioden er udløbet;
- vedrørende væddemål og lotterier.
Artikel 9 – Prisen
I den periode, der er angivet i tilbuddet, vil priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke blive forhøjet, bortset fra ændringer som følge af ændringer i momsprocenter.
I afvigelse fra det foregående kan virksomheden tilbyde produkter eller tjenester med variable priser, hvis disse er bundet til udsving på det finansielle marked, som virksomheden ikke har kontrol over. Disse udsving og det faktum, at eventuelle angivne priser er vejledende, vil blive angivet i tilbuddet.
Prisforhøjelser inden for 3 måneder efter kontraktens indgåelse er kun tilladt, hvis de skyldes lovbestemmelser eller bestemmelser.
Prisforhøjelser fra og med 3 måneder efter kontraktens indgåelse er kun tilladt, hvis virksomheden har aftalt det, og:
- de er et resultat af lovbestemmelser eller bestemmelser; eller
- forbrugeren har ret til at opsige kontrakten med virkning fra den dag, hvor prisforhøjelsen træder i kraft.
Levering finder sted i henhold til artikel 5, stk. 1, i den danske momslov. I dette tilfælde finder levering sted uden for EU, og der vil blive opkrævet told- og importmoms af modtageren. Virksomheden opkræver derfor ikke moms på fakturaen.
Alle priser er med forbehold for trykfejl. For trykfejl påtager virksomheden sig intet ansvar. I tilfælde af trykfejl er virksomheden ikke forpligtet til at levere produktet til den forkerte pris.
Artikel 10 – Overensstemmelse og garanti
Virksomheden sikrer, at produkterne og/eller tjenesterne overholder kontrakten, de i tilbuddet angivne specifikationer, de rimelige krav til pålidelighed og/eller anvendelighed og de lovbestemmelser og/eller offentlige regler, der eksisterede på datoen for kontraktens indgåelse. Hvis der er indgået en aftale herom, sikrer virksomheden også, at produktet er egnet til andet end normal brug.
En garanti fra virksomheden, producenten eller importøren begrænser ikke de lovbestemte rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for virksomheden i henhold til kontrakten.
Eventuelle mangler eller fejlleverede produkter skal rapporteres skriftligt til virksomheden inden for 14 dage efter levering. Produkter skal returneres i original emballage og i ny stand.
Garantiperioden for virksomheden svarer til garantiperioden fra producenten. Virksomheden er dog aldrig ansvarlig for produkternes endelige egnethed til hver enkelt forbrugers anvendelse, ej heller for rådgivning vedrørende brug eller anvendelse af produkterne.
Garantien gælder ikke, hvis:
- Forbrugeren selv har repareret og/eller ændret de leverede produkter eller har ladet dem reparere og/eller ændre af tredjemand;
- De leverede produkter er blevet udsat for unormale forhold eller på anden måde er behandlet uforsigtigt eller i strid med anvisningerne fra virksomheden og/eller emballagen;
- Mangelagtigheden helt eller delvist skyldes forskrifter, som myndighederne har stillet eller vil stille med hensyn til produktets art eller kvalitet.
Artikel 11 – Levering og udførelse
Virksomheden vil udvise den største omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer på produkter.
Leveringsstedet er den adresse, som forbrugeren har oplyst til virksomheden.
Under hensyntagen til, hvad der er angivet i artikel 4 i disse generelle vilkår, vil virksomheden udføre accepterede ordrer hurtigst muligt og senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringstid. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en ordre ikke kan udføres eller kun delvist kan udføres, vil forbrugeren modtage besked herom senest 30 dage efter, at ordren er afgivet. Forbrugeren har i så fald ret til at ophæve kontrakten uden omkostninger og ret til eventuel erstatning.
I tilfælde af ophævelse i overensstemmelse med det foregående afsnit vil virksomheden hurtigst muligt og senest 14 dage efter ophævelse tilbagebetale det beløb, som forbrugeren har betalt.
Hvis levering af et bestilt produkt viser sig at være umulig, vil virksomheden bestræbe sig på at stille en erstatningsvare til rådighed. Senest ved leveringen vil det klart og forståeligt blive oplyst, at en erstatningsvare leveres. Ved erstatningsvarer kan fortrydelsesretten ikke udelukkes. Omkostningerne ved en eventuel returnering er for virksomhedens regning.
Risikoen for beskadigelse og/eller tab af produkter påhviler virksomheden indtil levering til forbrugeren eller en af forbrugeren udpeget repræsentant, medmindre andet er aftalt.
Artikel 12 – Løbende kontrakter: varighed, opsigelse og forlængelse
Opsigelse
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en kontrakt, der er indgået på ubestemt tid, og som omfatter regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, med overholdelse af de gældende opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på maksimalt en måned.
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en kontrakt, der er indgået for en bestemt periode, og som omfatter regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, med overholdelse af de gældende opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på maksimalt en måned.
Forbrugeren kan i de tidligere nævnte tilfælde:
- opsige kontrakten til enhver tid og er ikke begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;
- opsige kontrakten på samme måde, som den blev indgået;
- altid opsige kontrakten med den samme opsigelsesfrist, som virksomheden har forbeholdt sig selv.
Forlængelse
En kontrakt, der er indgået for en bestemt periode, og som omfatter regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, kan ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt periode.
I afvigelse fra det foregående kan en kontrakt, der er indgået for en bestemt periode, og som omfatter regelmæssig levering af dag-, nyheds- og ugeblade og tidsskrifter, stiltiende forlænges for en periode på højst tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige denne forlængede kontrakt ved udgangen af forlængelsen med en opsigelsesfrist på højst en måned.
En kontrakt, der er indgået for en bestemt periode, og som omfatter regelmæssig levering af produkter eller tjenester, kan kun stiltiende forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige kontrakten med en opsigelsesfrist på højst en måned og en opsigelsesfrist på højst tre måneder i tilfælde af, at kontrakten omfatter regelmæssig, men mindre end en gang om måneden, levering af dag-, nyheds- og ugeblade og tidsskrifter.
En tidsbegrænset kontrakt om regelmæssig levering af dag-, nyheds- og ugeblade og tidsskrifter (prøve- eller introduktionsabonnement) ophører automatisk efter prøve- eller introduktionsperioden.
Varighed
Hvis en kontrakt har en varighed på mere end et år, kan forbrugeren til enhver tid opsige kontrakten efter et år med en opsigelsesfrist på højst en måned, medmindre rimeligheden og billigheden taler imod opsigelse før udløbet af den aftalte varighed.
Artikel 13 – Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 arbejdsdage efter begyndelsen af fortrydelsesperioden som beskrevet i artikel 6, stk. 1. I tilfælde af en kontrakt om levering af en tjeneste, begynder denne periode, efter at forbrugeren har modtaget bekræftelsen af kontrakten.
Forbrugeren har pligt til straks at rapportere unøjagtigheder i de leverede eller angivne betalingsoplysninger til virksomheden.
I tilfælde af manglende betaling fra forbrugeren, og under overholdelse af lovmæssige begrænsninger, har virksomheden ret til at opkræve de forud meddelte rimelige omkostninger.
Artikel 14 – Klageprocedure
Klage over udførelsen af kontrakten skal indgives til virksomheden inden for en rimelig tid, fuldt ud og tydeligt beskrevet, efter at forbrugeren har opdaget manglerne.
Indsendte klager vil blive besvaret inden for en periode på 14 dage fra modtagelsesdatoen. Hvis en klage kræver en længere behandlingstid, vil virksomheden inden for 14 dage sende en bekræftelse på modtagelsen af klagen og give en indikation af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar.
Hvis klagen ikke kan løses i gensidigt samråd, opstår der en tvist, som er omfattet af tvistbilæggelsesproceduren.
En klage suspenderer ikke virksomhedens forpligtelser, medmindre virksomheden skriftligt angiver andet.
Hvis klagen er berettiget, vil virksomheden efter eget valg enten erstatte eller reparere de leverede produkter gratis.
Artikel 15 – Tvister
Kontrakter mellem virksomheden og forbrugeren, som disse generelle vilkår vedrører, er underlagt dansk lovgivning. Dette gælder også, hvis forbrugeren bor i udlandet.